Groene thee


Groene thee maar ook de zwarte thee is rijk aan antioxidanten en verminderen daardoor het risico op sommige vormen van kanker.

Men gaat er van uit dat als je meer dan vier koppen drinkt je de kans op een hartaanval met de helft verkleint en de kans op hoge bloeddruk vermindert.
Groene thee ondergaat een eenvoudiger bereidingsproces zonder fermentatie.
Daarom is het theïne- en looizuurgehalte in groene thee heel laag (goed voor de maag en je nachtrust).

Bovendien bevat groene thee mineralen, vitamine C en andere antioxidanten.
Antioxidanten zijn belangrijk voor het ‘opruimen’ van vrije radicalen, wat het afweersysteem bevordert en een gunstige werking heeft op ouderdoms verschijnselen.
Omdat groene thee niet wordt gefermenteerd (gistingsproces), blijven alle natuurlijke stoffen behouden.

Dit heeft tot gevolg dat de groene thee nog vol zit met waardevolle stoffen: provitamine A, vitamine A, vitamine B1, vitamine B2, vitamine B12, vitamine C, vitamine E, vitamine D, caroteen, calcium, chroom, ijzer, kalium, kobalt koper, mangaan, magnesium, molybdeen, natrium, nikkel, fosfor, tannine, theobromine, theofylline, selenium, strontium, zink Verder treft men nog vele verschillende aminozuren (eiwitten) in groene thee aan en catechinen.

De catechinen behoren tot de flavonoiden, een grote groep in planten voorkomende moleculen met een anti-oxidatieve werking.
Anti-oxidanten (zoals vitamine C en E ook zijn) maken in het lichaam zuurstofradicalen onschadelijk.
Zuurstofradicalen ontstaan (en verdwijnen normaal gesproken binnen fractie van een seconde) als zuurstof, dat we met de lucht inademen, in het lichaam wordt omgezet in kooldioxide.

Die reactie is noodzakelijk om energie uit voeding vrij te maken.
Uit Taiwanees onderzoek blijkt dat het drinken van vier mokken groene thee (600 milliliter) per dag de kans op hoge bloeddruk met 46 procent verlaagt. Italiaans onderzoek heeft andere kwaliteiten van groene thee ontdekt.
Groene thee zou het ontstaan van een kwaadaardige tumor voorkomen bij mannen met een voorstadium van prostaatkanker.
Onlangs beschreven onderzoekers van de Universiteit van Kansas dat groene thee, en dan met name het stofje ECG wat erin zit, een krachtig middel is om hart- en vaatziekten te voorkomen.

Ook zijn er in de afgelopen jaren veel onderzoekers geweest die voordelen van groene thee beschreven.
Zo helpt groene thee bijvoorbeeld bij de voorkoming van kanker, maar ook bij de behandeling ervan.
ECG zorgt er bij mannen voor dat de aanmaak van DHT wordt verminderd.
DHT is een vorm van testosteron dat een vergroting van de prostaat veroorzaakt en wellicht ook prostaatkanker.
Bij vrouwen zorgt ECG ervoor dat borstkankercellen geen kans krijgen.
Berkensap / Berkenthee
Berkensap doet mee aan de lenteschoonmaak in ons lichaam. De nieren krijgen van het sap een extra prikkel om hun doorsluistaak te verrichten. Berkenthee is één van de beste vochtafdrijvers. Dat zal je na enkele kopjes van die thee wel zelf merken aan je toiletbezoek. De berk verwijdert potentieel schadelijke chloorverbindingen en urinezuren die later voor reuma en jicht kunnen zorgen. Berkenthee zuivert het bloed en doet zweten, waardoor we telkens wat afval kwijtraken.
Groene thee
Groene Thee
_______________________________________________________________________________________________________
Groene thee helpt tegen prostaatkanker

Wetenschappers adviseren mannen om veel groene thee te drinken. De theesoort helpt prostaatkanker voorkomen.

Groene thee helpt tegen prostaatkanker
Ook voor mannen die al prostaatkanker hebben, is groene thee volgens de onderzoekers een goed 'medicijn': de thee gaat uitzaaiing van de kanker tegen.

De onderzoekers bekeken ruim vijftigduizend Japanse mannen tussen de 40 en 69 jaar oud.
Het onderzoek startte in 1990 en liep door tot 2004.
In die periode werden er 404 gevallen van prostaatkanker gediagnostiseerd. 114 keer een uitgezaaide vorm van prostaatkanker, 271 keer een lokale vorm van prostaatkanker en 19 keer een niet nader gedifinieerde vorm van prostaatkanker.

De uitgezaaide vorm van prostaatkanker werd minder gezien bij de mannen die vijf of meer koppen groene thee per dag dronken. Dit gaf een vermindering van 48% ten op zichte van de groep die minder dan 1 kop groene thee per dag dronken.
Mogelijk is de stof catechine, die in groene thee zit, de stof die prostaatkanker indamt.

Ook voor mannen die al prostaatkanker hebben, is groene thee volgens de onderzoekers een goed 'medicijn': de thee gaat uitzaaiing van de kanker tegen.

De onderzoekers bekeken ruim vijftigduizend Japanse mannen tussen de 40 en 69 jaar oud.
Het onderzoek startte in 1990 en liep door tot 2004.
In die periode werden er 404 gevallen van prostaatkanker gediagnostiseerd. 114 keer een uitgezaaide vorm van prostaatkanker, 271 keer een lokale vorm van prostaatkanker en 19 keer een niet nader gedifinieerde vorm van prostaatkanker.

De uitgezaaide vorm van prostaatkanker werd minder gezien bij de mannen die vijf of meer koppen groene thee per dag dronken. Dit gaf een vermindering van 48% ten op zichte van de groep die minder dan 1 kop groene thee per dag dronken.
Mogelijk is de stof catechine, die in groene thee zit, de stof die prostaatkanker indamt.

Door: Redactie
Bron: AP  <http://www.ap.org/>- 20-12-2007

:        
        
Conditie
Ademhaling
Pickwick Groene thee
Green Tea
Melk
Alcohol
Kauwen
Conditie
Bewegen Sporten
Hart- en Vaatziektes
Drinken
Melk
Kauwen
Motivatie
Slapen
Suiker
Wetenschap
Wanneer gezond
Voeding